زبان گـذر از سانسور در سینمای ایران

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده ادبیات، زبانهای خارجی و تاریخ
  • نویسنده نیوشا صدر
  • استاد راهنما فرهاد ساسانی
  • سال انتشار 1393
چکیده

سانسور موضوعی است که ممکن است هر فرهنگی به نوعی آن را تجربه کرده باشد. تاریخ معاصر ایران نیز نشانگر اِعمال سانسور در عرصه های مختلف است، و هنرمندان عرصه¬های متفاوت نیز همواره با آن دست به گریبان بوده اند. با وجود این، و باز به علت وجود سانسور، کم تر پژوهشگر ایرانی به سراغ چنین موضوعی رفته است و معدود کارهای انجام شده نیز در زمینه¬ی خود سانسور است نه راه کارهای هنرمندان برای عبور از آن. اهمیت پژوهش درآن است که تا پیش از موج نو، سینمای ایران تنها فیلم هایی بی مایه و سطحی تولید می کرد و موج نو آغاز سینمای جدی و متفاوت ایران محسوب می¬شود که از آن پس تاثیرات آن را در تاریخ سینمای ایران، از نظر فرم و ساختار و نیز از نظر راه های عبور از سانسور شاهدیم. در این پژوهش با توجه به شرایط سیاسی خاص پیش از موج نو در سینمای ایران و ایجاد فضایی تازه با وقوع انقلاب سفید، نه فیلم از سه دوره ی مختلف موج نو، یعنی سه اثر متعلق به پیش از موج نو، سه اثر پرچم¬دار موج نو و در انتها نیز، سه اثر از بدنه ی موج نو برای تحلیل و یافتن راه¬های فیلم سازان برای گریز از سانسور انتخاب شد که فاصله ی زمانی بین سال های 1343 تا 1353 را در بر می گیرد. پس از بررسی لایه های مختلف فیلم، از کلام گرفته تا تصویر و موسیقی و جلوه های صوتی، مشخص شد به دلیل تنوع سبک فیلم ها و موضوع های مختلف، از ابزارها و راه کارهای متنوع و متفاوت کلامی و تصویری برای گذر از سانسور بهره برده شده است. مهم ترین این ابزارها و راه کارها عبارت اند از استعاره و مجاز، پیدایی و ناپیدایی سوژه، اسطوره زدایی و بازتقسیم و بازتعریف.

منابع مشابه

دفاع مقدس در گذر از سینمای ایران

پژوهش حاضر، تبلور دفاع مقدس را در سینمای ایران، بین سال‌های 1360 تا 1385 از نظر جامعه‌شناسیِ هنر مورد بررسی قرار می‌دهد. چارچوب نظری این پژوهش بر دو نظریه‌ مکمل، بازتاب و شکل‌دهی، استوار است که طبق آن هنر بازتابی از شرایط اجتماعی است و در عین حال برای شکل‌دهی به افکار عمومیِ اجتماع، از آن بهره برده می‌شود. در این پژوهش از روش تحلیل محتوای کیفی برای درک عمیق‌ترِ ساختار و کارکرد آثار سینماییِ دفاع مق...

متن کامل

اقتباس سینمای ایران از ادبیات داستانی معاصر

این مقاله درباره اقتباس سینمای ایران از ادبیات داستانی معاصر است و سعی دارد تا با نگاهی آماری به مساله آثار سینمایی اقتباس یافته از ادبیات داستانی معاصر ایران، به بررسی رابطه این دو رسانه در چند سال گذشته بپردازد و با تمرکز بر روی آثاری که در طی این چند سال، بازتاب این گونه سینمایی بوده اند، نویسندگان و کارگردانان مؤثر در این روند را معرفی کند. یکی از آثار قابل قبول در این زمینه، فیلم سینمایی «...

متن کامل

تحلیل به‌کارگیری دشواژه در فیلم‌های سینمای ایران از منظر جامعه‌شناسی زبان و رابطه آن با جنسیت بازیگران

هدف مقاله پیش‌رو، بررسی نوع و میزان به‌کارگیری دشواژه[1] در فیلم‌های سینمایی رسوایی، عصر یخبندان، آب و آتش است. دشواژه‌ها واژه‌ها و اصطلاحاتی هستند که صورت و مفهوم ناخوشایندی دارند و اعضای یک جامعه از به‌کار بردن آنها به‌صورت مستقیم پرهیز می‌کنند. این پژوهش سعی دارد که میزان کاربرد دشواژه‌ها و ارتباط جنسیت با کاربرد آن را بررسی‌کند. پژوهش پیش‌رو از نوع تحلیل محتوی و پیکره بنیاد می‌باشد. پیکره پ...

متن کامل

بازنمایی ایران در سینمای هالیوود

وجود شکاف میان واقعیت و آنچه در رسانه‌ها ارائه می‌شود، سبب شده تلاش‌های بسیاری برای توصیف و تبیینِ چگونگی و چرایی شکل‌گیری بازنمایی‌های رسانه‌ای از جهان خارج صورت گیرد. در سایه این تلاش‌ها، امروزه بازنمایی رسانه‌ای به مفهومی بنیادین در مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای تبدیل شده است. بر اساس فرض‌های اولیه مطالعات فرهنگی، در بررسی متون رسانه‌ای، مؤلفه‌های ایدئولوژیک و اجتماعی موجود در ورای این متون و تأث...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده ادبیات، زبانهای خارجی و تاریخ

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023